logo

T’ai Chi

Historie: T’ai chi vokste fram av kinesisk kampsport på 1300 tallet. I Maos tid, på 1950 tallet, ble kineserne pålagt å utføre T’ai chi hver dag for å forbygge egen helse.  Den østlige filosofi, har tradisjon på å betrakte kropp og sjel som en helhet

Det utøves T’ai chi i parkene i Kina om morgenen den dag i dag.

Hva er T’ai chi:

T’ai chi er langsomme rytmiske bevegelser, i en bestemt rekkefølge som bygger på balanse, jevn respirasjon og nærvær uten egentlig noen anstrengelser.

Gjennom T’ai Chi finner du de opprinnelige fysiologiske koordinasjonene; de bevegelsene og de ressursene vi har i oss fra tidligere. De ligger nemlig der og kan hentes fram igjen!

Basal kroppskjennskap (BK) er øvelser tatt ut fra T’ai Chi og brukes gjerne som oppvarmingsøvelser for å øke den kroppslige kontakt og bevissthet, før man øver T’ai chi.

Hvem kan ha benytte seg av T’ai chi?

T’ai chi egner seg godt på plager dersom du er mye trett, sliten, stresset, lei, «låst» i pusten, har diffuse smerter, føler deg ukonsentrert, dårlig søvn etc .

Effekt:

T’ai Chi og Basal Kroppskjennskap øker den mentale og den følelsesmessige bevisstheten på egen kropp, egne behov og egen grensesetting.

T’ai chi motvirker aldersforandringer, motvirker den flekterte holdning som ofte følger med økt alder

Å øve T’ai chi gir større grad av indre ro, styrke og harmoni. (for å nevne noe)

 

T’ai chi kan beskrives fra 3 synsvinkler

1) Meditasjon i bevegelse

2) Selvforsvar

3) Et sett psykomotoriske øvelser for å fremme helse.

Den siste benyttes av fysioterapeuter innen behandling.

Tilnærming med T’ai Chi  kan også benyttes av fysioterapeuter som jobber innen psykisk helsevern.