logo

Når pusten ikke spiller på lag med deg

Ivar kontakter meg etter å ha vært sykemeldt i over to uker. Han opplever han trenger noe mer veiledning for å endre sin livstil.. Han har hatt perider siden ungdomstiden som han har slitt med tretthet. Tidliger var periodene i noen uker, nå har periodene blitt lengre, og han kjenner at han beveger seg mer og mer inn i en spiral som han ikke kommer ut av. Han har hatt smerter i magen siden han var barn og har flere ganger vært utredet for mageproblemen uten at det har ført fram til noe resultat som kunne gi han noe behandling.

Han har alltid vært fysisk aktiv, og har de siste årene syklet og løpt mye. Når han er fysisk aktiv kjenner han ikke noe til magesmertene, men han må hvile et par timer på golvet før han har energi nok til å klare treningsmengen. Når han trener opplever han at han har energi.

På jobben må han sitte med beina på pulten og har laptopen på fanget. Dersom han sitter vanlig på stolen får han mer vondt i magen. Han opplever at det blir bedre når han får strukket ut magen.

Jeg observerer Ivar under samtalen og registrerer at ikke slipper pusten ned i magen. Dette er det vanlig at flere mennesker med livstilssykdommer gjør. Når Iver legger seg flatt ut på golvet observerer fremdeles ingen pust i mageregionen. Han trekker pusten opp i brystkassen. Jeg forstår at her er det mest grunnleggende vi må jobbe med. Når Ivar blir oppmerksom på dette selv sier han: «Da må jeg jo begynne her! Hvordan skal jeg få dette til?»

I Basal Kroppskjennskap snakker vi om den usynlige øvelsen.  Å ligge på ryggen på golvet, helst med strake bein, men dersom det gir smerter i ryggen, støttes knærne opp av en pute slik at ryggen avlastes. Hendene legges i sentrum av kroppen som er mellom nedre ribbe og navlen. I denne stillingen rettes oppmerksomheten mot pustens bevegelse i kroppen. Øvelsen styrker å øke nærværet til seg selv, – til egne opplevelser.

Ivar brukte litt tid på å forstå hensikten med dette, men når jeg fortalte om mellomgolvet, som er pustemuskelen sin funksjon forstod han hva han måtte trene på. Han forstod at slik han vanligvis pustet med å trekke pusten opp i brystkassen, jobbet han hele tiden mot tyngdekraften.

Nå skulle han bruke de to timene han lå på golvet om ettermiddagen mer aktivt. Å være nærværende til seg selv ville bli en utfordring i seg selv da han oppdaget at dette ville kreve en del av han.

I tillegg fikk han en del kosttilskudd for å øke energien. Siden mageproblemene hadde vart så lenge var nok opptaket av næringstoffer også redusert.

Har du kjent på disse symptomene? Har du et verktøy som kan hjelpe deg i vanskelige livsfaser? Del gjerne denne bloggen, det er mange som sliter med disse vanskene.